Monday 29 July 2013

SHAH ALAM - Timbalan Naib Can-selor (Hal-ehwal Pelajar dan Alumni) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Datuk Dr Othman A Karim mengesahkan tiada pelajar institusi itu terlibat ajaran Syiah.

Katanya, perkara itu berdasarkan daripada semakan secara terperinci yang dilakukan pihak universiti itu.

“UKM telah buat semakan lanjut dengan pihak berkenaan dan didapati tiada pelajar UKM terlibat berhubung isu Penyebaran Fahaman Syiah di kampus,” katanya pada kenyataan.

Bagaimanapun katanya, pemantauan  ketat ke atas pelajar tetap dijalankan bagi elak pelajar terlibat.

“Dalam pada masa sama, UKIVI sentiasa pantau dan pastikan pelajar UKM tidak terlibat fahaman Syiah ini serta penularan fahaman ini dari luar kepada pelajar UKM,” ujarnya.

Terdahulu, Pensyarah di Jabatan Syariah Fakulti Pengajian Islam Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr. Izhar Ariff Mohd Kashim mendakwa faktor penyebaran ajaran Syiah di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan swasta (IPTS) adalah berpunca daripada kehadiran pelajar luar terutama dari Timur Tengah terutama dari Iraq dan Iran.

Menurut Izhar Ariff, pelajar terbabit dipercayai bawa ajaran itu dari negara asal dan cuba menyebarkannya di kalangan pelajar tempatan.

Sumber : http://www.sinarharian.com.my/ukm-pantau-ketat-elak-pelajar-terlibat-syiah-1.188121

0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.