Tuesday 19 March 2013



Shah Alam,18 Mac - Gerakan Mahasiswa PRU 13 (GM13) disambut dingin oleh mahasiswa UiTM ketika mengadakan speaker corner bagi menjelaskan manifesto mereka menjelang PRU 13 yang bakal berlangsung tidak lama lagi.

Satu video yang telah dimuatnaik di dalam Facebook Institut Pemimpin Muda UiTM Malaysia menunjukkan GM13 tidak mendapat sokongan warga UiTM sebaliknya dihalau keluar oleh mahasiswa universiti berkenaan.

Video yang berdurasi 3:34 ini turut menyaksikan pertikaman lidah antara kumpulan kecil GM13 dan mahasiswa UiTM.

Tinjauan MyMahasiswa dilaman sosial Facebook mendapati mahasiswa UiTM turut memberi respon yang negatif terhadap kedatangan GM13.

Seorang mahasiswa  Nazrin Syahmi berkata "Dorg claim kami macai UMNO sdgkan tiada langsung anasir UMNO yang cuba mendekati kami dan menyogok kami supaya berbuat demikian"

"Bangga melihat ukhwah dan semangat pelajar UiTM yang bersatu menolak mereka atas nama #UiTM"

"Dulu naif jugak hampir percaya apa yg mereka ckp.Tapi lepas dengar dan lihat dengan kepala sendiri.baru tahu budak2 ni memang kaki kencing.hidup UiTM!!!"

Seorang lagi mahasiswa,Fared Hamzah melalui komennya berkata "apsal diorang kacau tempat kita ni... aduhai... pasal politik bodoh, sesama bangsa bertelagah...walau mcamana pun, yg aku paling suka adalah "laungan UiTM dihatiku" bersemangat budak2 ni... yeah"

Turut kelihatan adalah Khalid Ismath (Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independen), Haziq Aziz (Mahasiswa Keadilan), Safwan Anang (Solidariti Mahasiswa Malaysia), Ekhsan Bukharee (AKSI Mahasiswa Peduli).

Malam ini kumpulan yang sama akan bergerak ke UKM,Bangi. UKM KINI menasihatkan Mahasiswa untuk turun bagi menghalau dan menghalang mereka daripada mencemarkan keamanan UKM. Diharap pihak Wisma Aman dapat membantu menghalang mereka ini memasuki UKM.

sumber: MYMAHASISWA

0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.